A diabétesz a fogakat is veszélyezteti!

Szájüregi szövődmények cukorbetegeknél.

A cukorbetegségnek több súlyos szövődménye lehet a szervezetben és ezen belül a szájüregben is. A magas vércukorszint súlyos fog és fogágy problémákat okozhat, ha nem a kellő gondossággal járunk el. Ebben fontos szerepe van a mind a diabéteszes páciensnek, mind az őt ellátó szakértő fogorvosnak is.

A cukorbetegeknél sokkal nagyobb a kockázat a különféle szájüregi betegségek, mint például a fogszuvasodás, fogínygyulladás, fogágybetegség, szájszárazság kialakulására. Ha nem figyelünk különös gondossággal és nem kezeltetjük hozzáértő szakemberrel ezeket a problémákat, az súlyos esetben a fogak elvesztéséhez is vezethet.

Hogyan teheti tönkre a cukorbetegség a fogakat?

A fogszuvasodás gyakori fogászati probléma, az emberek nagy százalékát érinti Magyarországon. A szájüregi baktériumok a fogak felszínén megtapadó lepedékben megbújva a cukrot savakká alakítják, ami a fogzománc károsodását okozza, fogszuvasodást indít el maradó fogakon és gyerekkorban tejfogakon egyaránt. Cukorbetegség esetén a nyál magasabb cukortartalma különösen hajlamosít fogszuvasodásra. Meg kell célozni a helyes fogmosási technika használatával az összes fogfelszíni lepedék eltávolítását, így a károsodást okozó baktériumok számát minimalizálni lehet. Ha ennek ellenére kialakul fogszuvasodás, akkor a legjobb, ha a fogorvos a normál, félévenkénti ellenőrző vizsgálaton fedezi fel azt, mert akkor nagy valószínűséggel egy kicsi fogtöméssel orvosolható a probléma. Ha már tünetet, vagy tüneteket okoz (érzékenység, fájdalom, letört rész), akkor kiterjedtebb kezelést, esetleg kezeléssorozatot igényel a fog ellátása.

Hogyan alakul ki a cukorbetegségben a fogínygyulladás?

Ha a fogfelszíni lepedék hosszú ideig nem kerül eltávolításra, akkor egymásra rakódnak a baktérium rétegek és a fogak felszínéhez erősen tapadó fogkő alakul ki. A fogkőben megbújó sok milliónyi baktérium az anyagcseretermékeikkel folyamatosan gyulladásban tartja a fogakat körülvevő ínyt és a fogakat tartó csontot. Különösen veszélyesek ebből a szempontból az ínyszél alatti fogkődarabok, mert gyorsan mélybe terjedő, ínytasakok kialakulásához vezető gyulladást tudnak előidézni. Cukorbetegség esetén az íny fokozottan hajlamos a gyulladásra, melynek tünetei a fogíny vérzés, duzzadtság, vöröses színárnyalat. A fogkő csak professzionális szájhigiénés kezelés keretében távolítható el, akár több egymást követő alkalomra is szükség lehet a teljes fogkőmentesség eléréséhez. Szükséges a fogágytasakok kezelése és a nehezen, vagy egyáltalán nem tisztítható területek megszűntetése (például tömés, vagy koronacserével). A nem kezelt szájüregi gyulladások növelik a test sejtjeinek inzulinrezisztenciáját, ami ördögi körként súlyosbítja a diabéteszes páciens állapotát.

Mit jelent a fogágybetegség és miért veszélyes a kialakulása?

A kezeletlen fogínygyulladás könnyen fogágybetegség kialakulásához vezethet. A fognyakak, majd a foggyökér mentén a mélyebb szövetekbe terjedő gyulladás alattomos módon képes a fogak rögzítése miatt fontos csont és kötőszövetet visszafordíthatatlanul pusztítani. Súlyos csontpusztulás esetén a stabilitásukat vesztett fogak nem képesek rágófunkciójukat betölteni, meglazulnak, elmozdulnak és akár teljesen épnek tűnő fogakat kell eltávolítani, mert eltűnt az őket tartó támasztószövet. Jó szájápolással és rendszeres dentálhigiénés kezeléssel kordában tartható akár meg is állítható a fogágy eltűnése.

Miért nagyobb a szájszárazság kockázata cukorbetegeknél?

Cukorbetegség hatására a nyálmirigyek kevesebb nyálat termelnek és egyes szükséges gyógyszer is szájszárazságot válthat ki. A nyál nagyon fontos védő és nedvesítő szerepének csökkenése esetén sokkal nagyobb valószínűséggel lehet rossz a lehellet, alakulhatnak ki fertőzések (afta, szájpenész), amik nehezebben is gyógyulnak és gyakran visszatérnek. A csökkent nyáltermelés a fogakra is hatással van. A nyál fogakat mosó, védő szerepe nagymértékben lecsökken, ezáltal a kórokozó baktériumok száma növekszik, a fogak pedig hajlamosabbá válnak a fogszuvasodásra. A csökkent nyáltermelés, a szájszárazság kialakulása mindazonáltal fontos tünetként segíthet a cukorbetegség felfedezésében is.

Miért fontos a rendszeres fogorvosi vizsgálat?

Minden egészségügyi probléma esetén igaz, hogy fontosabb és egyszerűbb a megelőzés, mint a kezelés. Cukorbetegek esetében különösen előnyös, ha nem hagyjuk kialakulni a fog illetve ínykárosodásokat, mert az alapbetegség súlyosságát is lehet ezáltal csökkenteni. A rágás minősége, egyáltalán az egészséges nyers, vagy párolt zöldségek, gyümölcsök rágásához szükséges ép fogazat megőrzése, illetve helyreállítása hatalmas életminőségbeli pluszt ad cukorbetegek számára. Megfelelő szakember választásával kialakulhat az a bizalmi viszony, ami biztosítja, hogy a problémák ne fajuljanak el és a cukorbeteg páciens részéről szükséges együttműködésre építve, a fogak megőrizhetőek legyenek, hogy sokáig betöltsék nagyon fontos szerepüket az egészségmegtartásban. A cukorbetegek ellátására szakosodott fogászati rendelő illetve cukorbeteg pácienseket kezelő fogorvos nem csak a beteg fogait kezeli, hanem a diabéteszes pácienst komplett fogászati gondozásban részesíti.